پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
02 دی 1399 - 15:59

ترامپ بدنبال مصونیت قضایی برای محمد بن سلمان است

ترامپ در تلاش برای مصونیت قضایی ولیعهد عربستان درآمریکاست.
کد خبر : 7996

پایگاه رهنما:

 رسانه ها از تلاش دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در خصوص بررسی درخواست عربستان برای مصونیت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از محاکمه در دستگاه قضایی این کشور خبر دادند.

شبکه خبری المیادین به نقل از واشنگتن پست گزارش داد: دولت ترامپ درخواست عربستان برای مصونیت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از محاکمه توسط دستگاه قضایی آمریکا در ماجرای سعد الجبری را بررسی می کند.

دادگاهی در آمریکا، پیشتر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در پی شکایت «سعد الجبری» مشاور امنیتی و رییس پیشین دستگاه اطلاعاتی این کشور، احضار کرد.

الجبری مشاور محمد بن نایف ولیعهد پیشین عربستان، علیه محمد بن سلمان و ۱۳ تبعه سعودی به اتهام تلاش برای قتل خود شکایت کرد و مدعی شد که بن سلمان در اکتبر ۲۰۱۸ یعنی چند روز پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی در استانبول ترکیه گروهی را برای ترور وی به کانادا فرستاده است.

وی که زمانی رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان بود و اکنون در کانادا در تبعید بسر می‌برد، چند ماه پیش با ارائه شکایتی به یک دادگاه آمریکایی گفت: محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۸ میلادی تیمی را برای ترور وی (به کانادا) اعزام کرد اما این طرح از سوی مقامات کانادایی خنثی شد.

الجبری به دادگاه آمریکایی اعلام کرد که ماموران سعودی با ویزای توریستی و با همراه داشتن ابزارآلات ارّه کردن جسد و کشتن او وارد کانادا شده اند.

نشریه "بای‌لاین تایمز" در ارتباط با نقض خشن حقوق بشر در عربستان مقاله‌ای به قلم استیو شاو منتشر کرده است. در این مقاله شدت نقض حقوق بشر در دوره سه‌ساله زمامداری محمد بن سلمان در تاریخ عربستان سعودی بی‌سابقه ارزیابی شده است.

در این‌گزارش‌ها آمده است که محمد بن سلمان دروازه‌های اقتصادی کشور را به روی جهان گشوده و با اجرای برخی از اصلاحات به‌ویژه در ارتباط با حقوق زنان و از جمله درباره به رسمیت شناختن حق رانندگی زنان بر نقض خشن حقوق بشر پرده کشیده است.

گفته می‌شود بسیاری از زنانی که برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان مبارزه کرده بودند، همچنان در زندان به سر می‌برند.

محمد بن سلمان پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ رسما به عنوان جانشین ملک سلمان انتخاب شد، اقدام به حذف مخالفان خود نمود. در گزارشی که به گروه فراحزبی پارلمانی بریتانیا ارائه شده، خبر از تعقیب و پیگرد شاهزاده‌های سعودی نیز آمده است.

گفته می‌شود از محل زندان شاهزاده محمد بن نایف آل سعود و شاهزاده احمد بن عبدالعزیز هیچ اطلاعی در دست نیست. این دو شاهزاده شش ماه پیش به نقطه نامعلومی منتقل شده و دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های پزشکی و همچنین مشاوره حقوقی قطع شده است.

در هیرارشی (سلسله مراتب) قدرت سیاسی در عربستان سعودی، محمد بن نایف آلسعود عملا نخستین گزینه برای جانشینی ملک سلمان بود.

نیویورک تایمز در آن هنگام گزارش داده بود که در چارچوب جنگ قدرت در عربستان، محمد بن سلمان شاهزاده محمد بن نایف را در سال ۲۰۱۷ به مکانی منتقل کرده و پس از ساعت‌ها اعمال فشار او را وادار به چشم‌پوشی از تاج و تخت عربستان نموده است.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ به این سو، شاهد موج گسترده دستگیری‌ها بوده است. محمد بن سلمان هر کسی را که موافق سیاست او نبوده، از گردونه فعالیت‌های سیاسی حذف کرده است.

کنشگران مدنی و همچنین روشنفکران نیز در ارتباط با این سیاست سرکوبگرانه دستگیرشده و به زندان افتاده‌اند. از جمله می‌توان به سلمان العوده، یکی از چهره‌های مذهبی عربستان اشاره کرد. او به علت انتقاد از عملکرد دولت سعودی به زندان افتاده است.

عبدالله العوده، فرزند این روحانی عربستان محمد بن سلمان را مسئول ربودن و کشتن بسیاری از کنشگران مدنی دانسته است. از آن جمله، به قتل جمال خاشقچی، خبرنگار واشنگتن پست اشاره شده است

منبع: الوقت

ارسال نظرات